قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم
طبقه بندی موضوعی

نقل است که «میر ابوالقاسم فندرسکى» در ایام سیاحت، به یکى از ولایاتِ کفّار رسید و با اهل آنجا از هر نوع گفتگو و مخالطه نمود.

روزى جمعى از اهل آن ولایت گفتند: از جمله امورى که دلالت بر حقانیت مذهب ما و بُطلان مذهب شما مى‏کند آن است که معابد و کلیساى ما که تا به حال، قریب به دو هزار یا سه هزار سال است که از بنا کردن آن می‌‌گذرد، مطلقاً اثر خرابى و سستى در آن راه نیافته ولی اکثرِ مساجدِ شما به صدسال باقى نمى‏ماند و خراب مى‏شود و نظر بر اینکه حقیقتِ هر چیزى حافظ آن است؛ پس مذهب ما برحقّ است.

سید در جواب گفته: که بقاىِ معابد شما و خراب شدن معابدِ ما نه به این سبب است که می‌گویید؛ بلکه به جهت آن است که نظر به اینکه در مسجد ما عبادات صحیحه به جا آورده مى‏شود و طاعت پروردگار در آنجا مى‏شود و نامِ آفریدگار عظیم در آنجا مذکور مى‏شود، بناء طاقتِ حمل آن را ندارد و به این جهت خراب مى‏شود؛ و امّا معابدِ شما نظر بر این‌‌که از عبادات صحیح، خالی است و بعضى از اعمال فاسده و باطله در آن به عمل مى‏آید به این جهت، فتورى در آن بهم نمى‏رسد و اگر نه به جهت این عبادات ‏بود، مساجد ما بیش از معابد و کنیسه‌‌های شما باقى مى‏ماند و اگر عبادات ما و نام پروردگارِ ما هم در معابدِ شما برده شود، لحظه‏اى طاقت احتمال آن ‌‌را ندارند و خراب مى‏شوند.

گفتند: امتحان این امر، سهل است؛ تو بیا و داخل در معابد ما شو و در آنجا به طریق خود عبادتى کن تا صِدق و کِذب قول تو معلوم شود.

سید قبول نمود. توکل بر پروردگار نموده و استمداد از ارواح طیبه‌ی اجداد طاهرین خود جُسته، وضو ساخته و رفت در کنیسه‌ی اعظم ایشان که در نهایتِ استحکام و متانت ساخته بودند و قریب به دو، سه هزار سال بود که مطلقاً اثر فتور و سستى در آن بهم نرسیده بود و جمعى کثیر از اهل آن ولایت به نظاره حاضر شدند و سید بعد از داخل شدن، اذان و اقامه گفته و مشغول نماز شد؛ و بعد از نیت یکمرتبه دست را به جهت تکبیرة الاحرام بلند کرد و به آوازِ بلند گفت: الله ‏اکبر و از کنیسه بیرون دوید. فى‏الفور سقف کنیسه فرود آمده و دیوارهاى آن بر هم ریختند[1].



[1] خزائن، ملا احمد نراقی، انتشارات اسلامیه، ص27؛ خزینه الجواهر فی زینت المنابر، نهاوندی علی اکبر، انتشارات اسلامیه، ص 596

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۰
محمد حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی