قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم
طبقه بندی موضوعی

امام باقر(ع) فرمود: رسول خدا(ص) پیش از بعثت، در طائف بر مردی وارد گردید و آن مرد، به آن حضرت احترام کرد و از وی پذیرایی نمود. وقتی که حضرت، به نبوت مبعوث گردید به آن مرد گفته شد: آیا می‌دانی آن مردی که خدا او را برای مردم به رسالت فرستاده، کیست؟

 گفت: نه

 گفتند: او محمّد بن عبد الله، یتیم ابوطالب است.

او همان کسی است که فلان روز در طائف بر تو وارد شد و او را گرامی داشتی.

آن مرد، خدمت رسول خدا(ص) شرفیاب گردید و بر حضرت سلام کرد و اسلام آورد، آن‌گاه عرض کرد: ای رسول خدا! آیا مرا می‌شناسی؟

 حضرت فرمود: چه‌کسی هستی؟

 عرض کرد: من همان کسی هستم که پیش از اسلام، در طائف بر من وارد شدی و تو را گرامی داشتم!

حضرت به او فرمود: خوش آمدی، حاجتت را بخواه!

 عرض کرد: دویست گوسفند با چوپان‌های آنها به من بده!

رسول خدا(ص) دستور داد آنچه خواسته بود به او دادند.

سپس به اصحاب خود فرمود: خوب بود این مرد، مانند خواسته‌ی پیرزن بنی‌‌اسرائیل از حضرت موسی(ع) را از من درخواست می‌کرد.

 عرض کردند: خواسته‌ی پیرزن بنی اسرائیل از موسی(ع) چه بود؟

 فرمود: همانا خدای عَزَّ ذِکرُه به موسی وحی نمود -پیش از آن‌‌که از مصر خارج گردی- جسد یوسف(ع) را از مصر، به زمین مقدّس در شام منتقل کن.

 حضرت موسی(ع) در جستجوی قبر یوسف برآمد. پیر مردی نزد وی آمد و گفت: اگر کسی باشد که قبر یوسف را بلد باشد، فلان پیرزن است!

موسی به دنبال آن پیرزن فرستاد و آن پیرزن آمد. موسی(ع) به او فرمود: آیا محلِ قبر یوسف(ع) را می‌دانی؟ گفت: آری!

موسی فرمود: آن را به من نشان بده و در ازای آن، هر چه بخواهی، به تو می‌دهم.

پیرزن گفت: آن را نشانت نمی‌دهم، مگر این که هر چه حکم کنم، همان را به من بدهی!.

موسی فرمود: بهشت، از آنِ تو باشد.

پیرزن گفت: نه، من حکم می‌کنم!.

خدای عزوجلّ به موسی(ع) وحی نمود: حکم او بر تو سنگینی نکند. به حکم او راضی شو!

حضرت موسی(ع) فرمود: حکم تو رواست. عرض کرد:

«فَإِنَّ حُکمِی أَنْ أَکونَ مَعَک فِی دَرَجَتِک الَّتِی تَکونُ فِیهَا یوْمَ الْقِیامَةِ فِی الْجَنَّةِ»

[حکم من این است که روز قیامت در بهشت با تو و هم درجه تو باشم]

رسول خدا(ص) فرمود:

«مَا کانَ عَلَى هَذَا لَوْ سَأَلَنِی مَا سَأَلَتْ عَجُوزُ بَنِی إِسْرَائِیل‏ ؟»

[چه می‌شد اگر این مرد همانند آن حاجت پیرزن بنی اسرائیل از من درخواست می‌کرد] [1].


[1] الکافی، شیخ کلینی، ج 8، ص 155

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۰
محمد حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی