قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم
طبقه بندی موضوعی

بزنطی گوید: من با گروهی از اصحاب، خدمت ابوالحسن علی بن موسی الرضا(ع) رسیدیم و مدتی با آن حضرت صحبت کردیم، هنگامی که همگان برخاستند تا بروند امام(ع) متوجه من شدند و فرمودند: ای احمد شما بنشینید.

 من هم نشستم. امام(ع) متوجه من شده و با من به سخن گفتن مشغول شدند و من از آن جناب سؤالاتی کردم و او هم پاسخ گفت و تا مدتی از شب گفتگو داشتیم. هنگامی که خواستم از محضرش بیرون بروم فرمودند: ای احمد! میروی و یا همین جا می‌‌خوابی؟

 عرض کردم قربانت گردم، اکنون شب است، اگر اجازه دهی می‌‌روم و اگر میل داری همین جا می‌‌خوابم!. امام فرمود: همین جا بمان! اکنون نگهبانان در کوچه هستند و مردم هم آرام گرفته‏اند.

 امام این سخنان را گفتند و اطاق را ترک کردند. هنگامی که امام به اندرون رفتند من خدا را سجده کردم و گفتم: حجت خداوند و وارث علوم پیامبران با من اُنس گرفته و مرا از میانِ برادران برگزید و با من به گفتگو نشست.

 در سجده بودم که با پای خود مرا متوجه کرد و من از سجده سر برداشتم. امام(ع) دست مرا گرفت و فشار داد و فرمود: ای احمد!، امیرالمؤمنین(ع) از صعصعة بن صوحان در هنگام بیماری عیادت کردند، هنگامی که از منزل او بیرون شدند فرمودند: ای صعصعه به عیادت من بر برادرانت فخر نفروشی! از خداوند بترس!.

امام این سخن را گفتند و رفتند.

و در نقلی دیگر است که هنگامی که خواستم برگردم، حضرت فرمودند: همین جا بخوابید.

من هم در آن‌‌جا ماندم. امام به یکی از خادمانش گفت: بستر مرا بیاورید و برای احمد پهن کنید تا در آن بخوابد، بعد از این‌‌که وارد اطاق خواب شدم، در دل من مطلبی پیدا شد که من اکنون در خانه‌ی ولی خدا هستم و در فرش و بستر او خوابیده‏ام.

 در این هنگام، حضرت فریاد زد ای‏ احمد! امیر المؤمنین(ع) به دیدن صعصعه رفت و گفت: دیدن مرا موجب فخر و مباهات برای دوستانت ندانی! و باید تواضع کنی تا مقامت بلند گردد!. [1]



[1] ‌ایمان و کفر، عزیز الله عطاردی، ج‏2، ص 627

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۹
محمد حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی