قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم
طبقه بندی موضوعی

از حضرت صادق(ع) روایت شده که فرمودند:

محضر مبارک رسول خدا(ص) عرض شد، سعد بن‏ معاذ از دنیا رفت. رسول خدا(ص) از جا برخاستند و صحابه‌ی آن حضرت نیز برخاسته و جنازه‌ی سعد را حمل کرده و آن را به مَغسل بردند، روى چهارچوبه درب غسل دادند و وقتى او را حنوط و کفن نموده و روى تخت، حملش نمودند، رسول خدا(ص) جنازه‏اش را تشییع نمودند. سپس حضرت جانب راستِ تابوت را یک بار و جانب چپش را بار دیگر گرفتند و جنازه را حمل کرده تا به قبر رسیدند. حضرت داخل قبر شدند و او را در لَحَد گذارده و خشت‏هاى لَحَد را روى وى قرار دادند و پیوسته مى‏فرمودند:

سنگ به من دهید!، گل دهید! تا درزِ خشت‏ها را مسدود کنم. هنگامى که پیامبر از چیدن لحد فارغ شدند و خاک در قبر ریخته و آن را پر نمودند، فرمودند: من مى‏دانم که این قبر، به زودى کهنه و فرسوده مى‏شود ولى خداوند متعال دوست دارد که بنده‏اش وقتى عملى انجام داد، محکم و استوار به جا آورد.

وقتى پیامبر، خاک روى قبر ریخت و آن را تسویه فرمود، مادر سعد خطاب به فرزندش گفت: بهشت بر تو گوارا باد!.

رسول خدا(ص) فرمودند: اى مادر سعد ساکت باش! تو جزم و یقین ندارى که پروردگارت با او چه مى‏کند!؛ در این ساعت قبر او را فشار داد.

امام(ع) فرمود: وقتی رسول خدا(ص) از دفن او مراجعت فرمود و مردم نیز برگشتند، اصحاب عرضه داشتند: یا رسول اللَّه! مشاهده کردیم و دیدیم که با سعد کارى انجام دادید که در حقّ احدى به جا نیاورده‏اید، جنازه‏اش را تشییع نموده و در وقت تشییع، بدون عباء و بدون کفش حرکت مى‏فرمودید.

رسول خدا(ص) فرمودند: فرشتگان به این هیئت او را تشییع کردند، من نیز تأسّى به ایشان نمودم.

عرضه داشتند: جانب راستِ تابوت را یک بار و طرف چپ آن را بارِ دیگر گرفتید و او را حمل نمودید.

حضرت فرمودند: دستم در دست جبرئیل بود، هر کجا را که او مى‏گرفت من نیز مى‏گرفتم.

عرض کردند: امر به غسل فرموده و نماز بر او گزاردید و لَحَدش را چیدید و سپس فرمودید: قبر، سعد را فشار داد!! حضرت صادق(ع) فرمود: رسول خدا(ص) فرمودند: بلى، این فشار به خاطر سوء خُلقش با همسرش بود.[1]

و در روایت دیگری است که پیامبر(ص) فرمود: همانا دسته‌ای از ملائکه برای نماز او آمدند که تعدادشان90 هزار نفر بود و در بین آنها جبرئیل هم حضور داشت. پس از جبرئیل سوال کردم که سعد به چه سبب مستحق شد که شما ملائکه بر جنازه‌ی او حاضر شده و بر او نماز بخوانید؟

 جبرئیل عرض کرد که این موهبت و کرامت را به جهت خواندن سوره‌ی «توحید» پیدا کرده بود؛ او در حال ایستاده و نشسته، سواره و پیاده، در حال رفتن و آمدن و در همه‌ی احوال، مداومت به قرائت این سوره‌ی مبارکه داشت.[2]



[1] علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج‏1، ص 973؛ خزینه الجواهر فی زینت المنابر، نهاوندی علی اکبر، انتشارات اسلامیه، ص327

[2] بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج‏89، ص346

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۰۸
محمد حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی