قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم

مجموعه ای از حکایات و فضایل پیرامون ائمه اطهار علیهم السلام

قل الله ثم ذرهم
طبقه بندی موضوعی

خود را ملوث کردن ابن سیرین به جهت فرار از گناه

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، ۰۵:۴۵ ق.ظ

فرمایش محدّث قمى است در «هدیة‌‌الاحباب» که:

مرا به‏خاطر مى‏رسد «علم تعبیر خوابی» که نصیب ابن سیرین شد براى این بود که تأسّى به جناب یوسف صدّیق(ع) کرد. علم تعبیر در آن حضرت، کمال بروز و ظهور را داشت و نسیمى از آن، بر ابن سیرین وزید.

تشبّه ابن سیرین به آن‌‌جناب این بود که همچنان که یوسف(ع) مبتلا شد به کیدِ زنِ عزیز و فرار کرد از او و خود را پاک و پاکیزه نگاه داشت و اظهار داشت پاکدامنى خود را کما قال الله تعالى‏:

 «ذلِکَ لِیعْلَمَ أَنِّی لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَیبِ‏»؛

[چنین شد تا بداند که من در غیبتش به او خیانت نکردهام.]

ابن سیرین هم مبتلا شد به کیدِ زنى و فرار نمود و عفّت ورزید؛ لاجرم بعد از آن، در علمِ تعبیر بدان مرتبه رسید. و آن حکایت چنین است:

هنگامى‏که ابن سیرین به کسبِ بزّازى مشغول بود؛ گویند او را جمالى زیبا بوده و زنى بر او عاشق شد و از درِ کید و مکر بیرون آمد و مقدارى جنس از او خریدارى کرد و او را گفت با من به خانه بیا و قیمت اجناست را به‏طور دلخواه دریافت کن. چون ابن سیرین وارد خانه‌ی زن شد و قرار گرفت، آن زن با غَنج و دَلال (ناز) به نزد وى آمد و از وى کام خواست. ابن سیرین قدری در مذمّت زنا با او سخن گفت ولی فائده نبخشید.

لذا ابن سیرین چاره‏اى اندیشید و از اطاق بیرون رفت و در مستراح، تمام بدن خود را به نجاست آلوده کرد و به نزد زن آمد. چون آن زن این منظره را مشاهده کرد، سرد و متنفّر شده و او را از خانه بیرون کرد و ابن سیرین موقعیت را غنیمت شمرد و از اجناس هم صرف‏نظر کرد و بیرون رفت[1].



[1] جامع الدرر، حاج آقا حسین فاطمى، چاپخانه علمیه قم، ج1، ص268 [چاپ امیر کبیر، ج1، ص255]

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۰
محمد حسنی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی